Kombucha livseliksir

Jeg er begyndt at lytte rigtig meget til podkasts. Og specielt Joe Roegan Experience. Joe er UFC kommentator, komiker og skuespiller og laver længerevarende podcasts med inspirerende gæster og venner, som typisk er komikere, skuespillere, sundhedseksperter, MMA kommentartorer og kæmpere, musikere, kunstnere, forfattere og pornostjerner! 🙂

På vej op igennem Norge i sommerferien, blev der heftigt lyttet til Joe Roegan Experience og derigennem fået en masse viden og inspiration til en masse nye idéer. En af de idéer som blev affødt var Kombucha te brygning. Kombucha… a…hvad for noget? Jeg brugte også lidt tid på at søge på ordet og fandt frem til en masse gode sider med viden og information om Kombucha.

Kombucha en svamp eller en kultur bestående af en symbiose mellem bakterier og gærceller. Kombucha svampen bliver ofte kaldt for en SCOBY (Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast). Da bakterier og gærceller lever i symbiose vil disse gensidigt udnytte hinanden.

Sund og bryggeklar SCOBY

Man brygger en te på ganske normal vis som består at sort eller grøn te. Sukker og vand. Derefter tilsættes en SCOBY, som sammen med 10% starter væske, vil sætte gang i gæringsprocessen i beholderen. Kombuchasvampen vil optage sukker fra væsken og danne kulsyre. Står den tilpas længe nok vil drikken udvikle sig til et universalmiddel, der virker på kredsløb, fordøjelse, nerve- og muskelfunktioner.

Oprindelig stammer Kombucha fra det fjerne Østen, hvor svampen eller symbiosen blev til naturmedicin og sundhedsdrik.

I Tyskland har man nogen steder anvendt drikken som supplement i behandling mod kræft. Teen har sågar fået betegnelsen “Livseleksir” og stammer tusindvis af år tilbage i historien og blev i det gamle Kina brugt som lægemiddel.

Drikken har også sine aner i Rusland, hvor den blev dyrket af bønder i visse distrikter. I disse distrikter siges det at befolkningen ikke fik sygedomme som kræft.

Drikken har også rødder i Japan, hvoraf navnet stammer. Kombucha fik sit navn af en japansk læge der eksperimenterede med gærsvampen. Det siges at bønderne og dyrkerne efter en periode at have glemt drikke og derefter drukket af den, har opnået sundhedsmæssige fordele og den popularitet begyndte at brede sig.

Jeg fandt hurtig frem til mere info og har læst en masse om svampen. Den måtte kunne et eller andet. Efter at have læst en del og søgt viden i diverse fora, har jeg fundet frem til at kombucha skulle have stor effekt kroppens funktion. Her er listet bare nogle af teens positive indflydelser.

Kombucha kan være med til at lempe eller forebygge:

  • åreforkalkning
  • gigt
  • tarmsygdomme
  • lavt blodtryk
  • angstanfald
  • pirrelighed
  • smerter, hovedpine og svimmelhed etc. ved åreforkalkning
  • lavt stofskifte

Der er også beskrevet hvordan 3 kopper kombucha om dagen kan forebygge kræft. Selvom Kombucha igennem tiderne er blevet beskrevet som livseleksir til evig ungdom, som skal man altid dømme selv. Undersøge og søge viden.

Jeg føler at der er noget om snakken.

Kombucha indeholder folinsyre, et vigtigt B vitamin, der virker med vitamin B12 for at reducere homocystein, en risikofaktor for hjertesygdom. B-vitaminer kan forhindre og korrigere mangler forårsaget af aldring, kræft, Crohns sygdom, hjertesygdomme (åreforkalkning & hyperkolesterolæmi), immundepression (herunder AIDS & CFIDS), hukommelsestab (herunder Alzheimers sygdom), osteoporose, og paradentose.

Mælkesyre i Kombucha fungerer som en detoxifier, der medvirker til at blodcirkulationen forebygger tarmforfald og forstoppelse. Mælkesyre hjælper til at balancere syrer / alkaliske forhold i kroppen, som menes at bidrage til forebyggelse af cancer. Vitamin B1 (Thiamin) i Kombucha menes at bidrage til forebyggelsen af ​​arthritiske tilstande, atherosklerose, cancer, frie radikaler, hudældning, slagtilfælde, hjernecellerne aldring og svækket immunsystem. Vitamin B2 (riboflavin) i Kombucha har egenskaber, der kan forebygge allergi og arthritis betingelser.

Niacin eller B3-vitamin som er til stede i Kombucha kan hjælpe med at forhindre skader fremkaldt af frie radikaler. Det hjælper også huden væv til at hele hurtigere. Kombucha’s Vitamin B6 menes at hjælpe forebyggelsen af ​​åreforkalkning, frie radikaler skader, fedme, gigt og slagtilfælde. Det vigtige vitamin B12 har et ry for at hjælpe folk til at huske, og har en følelse af velvære. Kombucha indeholder også C-vitamin som stamme fra dens mælkesyre. Desuden har C-vitamin mange sundhedsmæssige fordele og er for talrige til at nævne her. 🙂

Jeg brygger Kombucha te, som du bør følge her, hvis du er interesseret. Læs mit indlæg, som kommer snarest 🙂

 

Kommentér indlægget