Hold vejret og stres af

På en kedelig og grå februar aften blev jeg en oplevelse rigere, da jeg deltog sammen med Ulrich i aquameditation ved Jesper Stechmann i Welcome-Spa i Hellerup.

Rammerne var fantastiske og stedet osede af loungestemning med det smukt oplyste bassin, sofaernes farverige hyggepuder, røgelse og fine små detaljer i indretningen.

Inden workshoppen for alvor startede nød vi lige en tur rund i spaets forskellige faciliteter. Iskoldt saltvandskar, varmt boblebad og aroma terapi.

Fridykker

Aquameditation handler om mindful træning og mental kapacitet.  Og det var netop det jeg forventede at aftenen skulle handle om. Jeg havde jo stiftet bekendskab med aquameditation på fridykkerkurset på Malta, så jeg var ikke helt grøn på området. Jeg var heller ikke bange for at holde vejret under vand og også presse mig selv lidt. Jeg ville gerne prøve at se om jeg havde forbedret mig siden kurset i oktober. Om jeg fik mere ud af mit åndedræt og mine ressourcer. Og det der fangede mig mest var det terapeutiske aspekt i det; at bruge aquameditation til at blive bedre til at møde nye udfordringer med overblik og overskud.

Jeg var lige havnet i et temmelig stresset  projekt på jobbet, så jeg havde meget brug for at få redskaber med mig, da jeg gik derfra.

Ved at meditere i vand oplevede jeg at tid og rum forsvandt. Uden at tænke på mit job og opgaver, der skulle løses dagen efter, fik jeg en unik mulighed for at undersøge min krop og dens funktion. Workshoppen startede over vandet på yogamåtter med forskellige åndedrætsmetoder. Både hyperventilering og metoder til forberedelse på at holde vejret.

Træk vejret

Tænk at skulle lære at trække vejret ordentlig. De fleste mennesker trækker kun luft ind i den øverste del af lungerne, og opnår derved ikke det fulde åndedræt, særlig ofte. Det er som om spændingerne i maven ikke tillader luften at passere.  Eller også er man bare så stresset at man helt har glemt at trække vejret helt ned i maven og mærke efter, hvor rart det faktisk føles.
Vi har så travlt at vi nærmest hyperventilerer og derved får hjernen ikke nok ilt til at tænke klart og vi føler os svimmel.

Så træk vejret ind gennem næsen og ud gennem munden. Og træk det dybt og langsomt.  Gør det til en del af dagligdagen. Det behøver ikke være hele dagen, du skal gå og pruste som en hest, men indfør lige en "Træk vejret" pause på nogle minutter i løbet af dagen.

Og så i bassinet

Det unikke ved aquameditationen er jo netop at meditationen foregår i vand og også med hovedet under vand. Jeg trænede åndedrættet i vandet, og da jeg havde fundet ind til roen og sluppet kontrollen, kunne  jeg forsvinde ind i mit eget lydunivers og blive i et med vandet. Det varme vand løste op i muskler og spændinger, så jeg kunne koncentrere mig om at arbejde med sindet. Og det er her man begynder meditationen.

Når man giver slip på kontrollen får man nemmere ved at lytte til sit åndedræt og lytte til sin krop, lade sig flyde og nyde nuet. Kroppen frigiver mere energi og man får mange flere ressourcer til at stå imod de ydre påvirkninger og turde være sig selv.

Med hovedet under vand

Endelig skulle vi slippe kontrollen fuldstændig og vi skulle påbegynde vores dyk. Vores underviser Jesper, begyndte langsomt at tælle ned fra 30 og jeg kunne påbegynde forberedelsen på at holde vejret under vand.

Du trækker vejret langsomt ind af næsen og fylder først maven, så mellemgulvet og så øverste del af brystet til du ikke kan få mere luft ind. Det skal føles rart og ikke presse kroppen. Når luften er behageligt pakket i kroppen, tillader du at lukke luften ud langsomt gennem munden og presser tunge op i ganen bag fortænderne og luften får mindre plads til at komme ud. Der må gerne komme lidt lyd på, som en hvislende slange. Derved sender du meget mere CO2 gennem kroppen via blodet. Er du i underskud af CO2 vil kroppen reagere med træthed, søvnbesvær, fordøjelsesbesvær og i nogle tilfælde astma og forhøjet blodtryk.

Da jeg havde fundet roen og  følte mig  parat, og har sat næseklemmen fast, lagde jeg mig i vandoverfladen med ansigtet vendt nedad mod bassinets bund. Jeg startede med at holde fast om bassinets kant med mine hænder. Lige så stille løsnede jeg grebet og lod mig flyde frit. Jeg brugte lige et par sekunder til at gå i zen, men så lå jeg ellers bare der og nød stilheden og vægtløsheden. Jeg gav slip på hverdagens udfordringer og var fuldkommen i nuet. Jeg tillod min krop at slappe af og tanke ny energi. Det var meget specielt og efter 3 minutter var jeg parat til at indånde ilt igen og løfter hovedet.
Tilbage til virkeligheden men med et redskab, som jeg vil benytte og med løftet om at blive bedre til at passe på min krop.

Om Jesper Stechman

Jeg stiftede bekendtskab med Jesper på mit fridykkerkursus på Malta i Oktober 2013. Og siden er vi stødt på hinanden nogle gange i forbindelse med workshops og mesterskaber. Desuden følger jeg ham på facebook både Aquameditation og Innerdive hvor han er hhv. instruktør og ejer.

Han er en af verdens bedste fridykkere og har vundet 4 danmarksmesterskaber i disciplinen dybde og vundet guld ved VM for hold.

Jesper er meget inspirerende og et behageligt menneske at omgåes. Jeg føler mig i trygge hænder, når jeg undervises af ham. Han er afbalanceret og rolig. Jeg kan kun anbefale at man deltager i nogle af hans efterhånden mange kurser, workshops og foredrag.

Find ham på Facebook & Innerdives website

Kommentér indlægget