Sund livsstil

Krop og funktion

Jeg og min familie prøver på bedste vis at opretholde og leve en sund livsstil.  Jeg interesserer mig derfor virkelig meget for krop og funktion. Vi har kun den her ene krop, og vi bestemmer helt selv hvad vi fodrer den med. Vi er selv herre over, hvad vi putter i den og udsætter den for. Jeg er meget nysgerrig på at blive klogere på faktorer, hvis effekt gør kroppen sund og ligeledes syg.

Lige for tiden er jeg meget optaget af neurodegenerative sygdomme og aldring af krop og sind. En ny spændende proces, der sker i kroppens celler, som jeg for nyligt har stiftet bekendskab med, er autophagy. Denne proces er en intern hovedrengøring i cellen kan betragtes, som en form for programmeret celledød. Autophagy er den eneste måde at slippe af med beskadigede dele i en cellen uden at ødelægge den. Oversat er autophagy “selv spise” – cellerne spiser sig selv, og skiller sig af med skidt!

Jeg er på en spændende rejse og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal begrænse min nysgerrighed. Det er et sindssygt stort område, og jeg har ikke fagligt belæg for at komme med videnskablige forklaringer, men jeg læser meget, og studerer forskning, derfor føler jeg at det er i orden at udtale mig. Men en disclaimer må være på sin plads. Jeg står hverken til ansvar for dine valg eller om du er enig med mig eller ej. Jeg fortæller dig ikke, hvad du skal, eller hvad der er rigtig for dig. Det finder du, og kun du, ud af. Jeg er her for at inspirere, dele viden og blive klogere – ikke pådutte dig noget eller beordre at din familie gør som os. Der er ikke kun en måde at gøre tingene på eller leve sit liv på. Jeg håber bare, at du vælger det, der gør dig glad og tilfreds med dine valg i livet.

Yoga og mindfulness

For mig er yoga en livstil, og en guide til at leve det liv, jeg gerne vil leve. Via yogaens filosofi kan jeg opnå større tilfredshed med mig selv og mine omgivelser, mere ro og afslappethed, fordybelse i det jeg inderligt interesserer mig for og et øget selvværd, som accepterer den jer er.

Selvom jeg kun kender til en lille my af den 3.000 år gamle yogasystem, så ved jeg, at det er en uddannelse om livet, der varer hele livet.  Vil man grundigt lære sig selv at kende og få en guide til at forene ånd med krop og sind, kender jeg næppe til andre filosofier end yoga, der kan sørge for at det lykkes.

Yin yoga

Jeg er yin yogalærer. Jeg har siden 2015 undervist mine egne hold og en sæson været tilknyttet Physioga, som fast underviser.

Yin yoga massage

Jeg er også uddannet yin yoga massør. Massagen er en wellness massage, som bl.a. beroliger nervesystem og smidigører kroppen.

Børneyoga

Siden 2015 har jeg også udfoldet mit eget Drage Yoga koncept for børn med fokus på historiefortælling, leg og magi opnået gennem yoga.

Hvorfor blev jeg så optaget af yoga?

Her følger et skriv om, hvorfor jeg er blevet fanget. Fanget af en filosofi. Af en måde at leve på. Jeg har fundet yoga. Yoga har fundet mig.

Jeg vil være taknemmelig for hver dag jeg har den. For hver dag jeg må få lov at være i min krop. Den er ikke blevet spurgt. Jeg har bare indtaget den. Og brugt den. Jeg skylder at være god ved den. Passe godt på den. Og lytte til den.

Min yoga rejse startede for længe siden, jeg har bare ikke været klar over det indtil jeg for 6 måneder begyndte at dyrke yoga I Kbh Yoga på Østerbro.

Rastløshed. Forvirring. Afventende. Stress. Spørgsmål. Hvem er jeg? Hvor er jeg på vej hen? Hvad er det jeg mangler? Hvorfor kan jeg ikke slappe af?

Længe har jeg gået og ventet på at brikkerne ville falde på plads. Der måtte være en højere mening ved livet. Jeg manglede ligesom en dimension af mig og min selvopfattelse, som jeg ikke helt kunne forstå eller placere. Noget mere åndeligt. Mere kontakt til mig selv. Jeg har levet efter andres principper og sørget for andres velbefindende før min egen. Nu har jeg fundet ud af at man er sin egen lykkes smed. Der er kun dig selv, der kan kan mærke når noget går i den rigtige retning eller ej.

Yoga har givet mig svar på mine spørgsmål. For det er først efter jeg er begyndt at dyrket det, at jeg for alvor er kommet i kontakt med mig selv og mine tanker. Og giver mig kosmos i en kaotisk verden.

Det giver jo pludselig mening at jeg fandt aquameditation attraktiv. Det giver jo mening at jeg deltog i fridykkerkurset og lærte om mindfulness og lange dybe stræk. Det giver mening at jeg gik til Crossfit for at styrke min kerne og muskler. Det giver mening at jeg går op i mine kostvaner og tænker på miljøet. OG det giver så meget mening at jeg i en til tider stresset hverdag stopper op og tænker om det virkelig sådan jeg vil behandle mig selv mentalt og fysisk.

Det er jo helt fantastisk at yoga har været her hele tiden, gemt i mig, men først nu blusset op for alvor.

Yoga kan bestemt være en af de mest fantastiske livsfilosofier der findes, da yoga guider én til at leve et sund og positivt liv. Et redskab der kan hjælpe os til at komme tilbage til vores natur så vi bliver glade og sunde.

Jeg har virkelig manglet at turde give slip og lærer i at leve livet her og nu. Lære mig selv at kende. Manglet et redskab til at skabe ro og balance både fysisk, mentalt og sjæleligt.

Jeg ønsker at lære andre at få det godt inden I og med sig selv. Få nogle brikker til at falde på plads og dyrke sin krop på et højere plan end I fitness centre, hvor meget er overfladisk og konkurrencepræget.

Jeg ønsker at dykke helt ned i yogaens verden, blive rigtig dygtig, og lære fra mig. Gerne på engelsk. Jeg har en drøm om en dag at starte studio op på Malta eller e anden smuk ø, hvor der er mulighed for at kombinere fridykning, meditation, mindfulness, sund kost og selvfølgelig yoga.

Min rejse er først lige begyndt. Men jeg tror den er lys og lovende.

At rejse er at leve. Jeg må hellere se at komme igang.

Kropspleje

Da jeg netop er meget betaget af effekten af det du putter i kroppen internt, er det logisk at jeg også har en finger på pulsen hvad angår den eksterne pleje. Det er ikke ligegyldig hvad du smører huden ind i og hvilke daglig rutiner du har.

Før i tiden var jeg ikke særlig optaget af effekten af min daglige rutine som kunne inkludere; kropspleje og makeup. Udvalget var stort. Det var selvbruner, parfume, pudder, mascara, eyeliner, ansigtscreme, kropscreme, bumsecreme, shampoo, balsam, hårkur, ansigtsmaske, peelingcreme, fodcreme, håndcreme, lipgloss, cellulitecremer, deodorant, hårspray, hårvoks, øjenskygge…

Jeg har sikkert glemt flere produkter. OG PUHA!! Jeg bliver helt dårlig ved bare tanken, og at over halvdelen af disse produkter blev påført min hud hver dag af MIG selv?! Hver dag! Jeg føler i skrivende stund at det var ren tortur af egen krop. Selvskade.

I dag er jeg utrolig bevidst omkring min krop og hud, og hvad jeg påfører den. Ja og bestemt ikke kun min egen, men selvfølgelig også min kæreste og søn. Jeg bruger 3-4 af de ovennævnte produkter dagligt. Og så kommer de enten af økologisk oprindelse fra producentens side eller er egne naturlige DIY produkter.

I naturlig kropspleje kategorien kan du læse om mine “nye” vaner og rutiner hvad angår kropspleje og skønhed.

Intermittent fasting

Når nu at jeg er så optaget af at holde min krop så giftfri som muligt udenpå, er det ikke nogen overraskelse, at jeg også tænker over hvad jeg tilfører den indeni.

I min familie faster vi. Vi har taget intermittent fasting til os og i perioder også fuldkommen faste i 3-5 dage.

Vi voksne spiser ikke morgenmad. Vi skipper den. Venter til 11.30 og her begynder vi at spise mad og herefter er et 8 timers vindue åben. Når klokken bliver 19.30 er det slut med at indtage føde. Nu får systemet hvile i 16 timer til at nære godt af og giver det en velfortjent pause.

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har fået ørene blæst fulde af sætningen: “Morgenmad er det vigtigste måltid om dagen” eller “Morgenmad er vigtig for din krop og hjerne at kunne fungere”. Eller endnu den her: “Jeg kan ikke undvære min morgenmad”. Sådan havde jeg det også engang. Og der er også perioder, hvor vinduet udvides, men vi prøver så vidt muligt at være i et 8 timers vindue til dagligt.

Hvorfor faste og hvilken type?

Der er 5:2 faste, tørfaste, intermittent faste m.fl.

Du skal vælge, som du personligt har det bedst med, men forskning har vist, at de væsentligste metaboliske fordele bedst kommer i spil efter 12-36 timers fastning, afhængigt af leverens glykogen forråd i begyndelsen af en faste. Der sker et “switch”, når punktet, hvor kroppen skifter fra at bruge glukose til at bruge fedtsyrer og ketoner, som sin primære brændstofkilde (hvilket forskning tydeligt viser sig at være hjernen og kroppens foretrukne brændstofkilder).

Vælger du at bevare din morgenmad, så skal du ikke høre et ondt ord fra mig, men gør dig alligevel den tjeneste at google lidt på området. Måske du kunne tænke dig at lære om de mange fordele der er ved faste.

Men bliver man ikke overvægtig af ikke at spise morgenmad? Hvad med mit blodsukker?

Forskning har påvist at faste IKKE sætter metabolismen i stå. Ej heller skaber faste kaos i din skjoldbruskkirtel OG det giver dig heller ikke lyst til at spise mere.

Uden at komme nærmere ind på forklaringen bag, så er her 5 hurtige fordele ved intermittent fasting, som er vores families måde at faste på:

  1. Vedvarende stabil vægt eller vægttab
  2. Styrker hjeren
  3. Reducerer risikoen for hjerte-kar-sygdomme
  4. Nedsætter insulinresistens
  5. Sætter gang i forskellige cellernegenopbygningsprocesser

Just to mention a few 🙂

Så. Start evt. med et vindue på 10 timer og arbejd dig ned til 8. Og hvad med måske 6?

Bare lige for at nævne det: Når vi har vores 8 timers vindue hverken overspiser vi eller spiser hverdagsjunk. Vi holder os primært til økologi og lokale danske varer. Det hænder da selvfølgelig også, at vi tager en all in – hvor vi giver os lov til at smovse chokolade og popcorn! 🙂

At sidde på en klippe med mange mange meter ned til afgrunden, kan for mange give en mere hyppig vejrtrækning. Det gjorde det også for mig 🙂

Vejrtrækning og stress

Hvornår har du sidst trukket vejret rigtig? Sådan helt ned i maven? Sid et øjeblik og observer din vejrtrækning. Hvordan føles den lige nu? Er den overfladisk? Hektisk? Hurtig? Eller har den fundet godt ned i kroppen og måske spiler din mave sig ud på indånding og trækker sig sammen på udåndingen? Hvis du kan nikke ja til det sidste, så lyder det ganske glimrende.

Vi har dog alle til tiden en vejrtrækning, der kan beskrives med de ovenstående første par sætninger. Det kan være ok i kortere perioder.

Men når vejrtrækningen bliver sådan hele dagen igennem, får kroppen ikke transporteret ilt optimalt rundt i kroppen go til cellerne, og sådan en vejrtrækning kan også være tegn på kronisk stress. Og det er skidt.

Jeg havde sådan en hvertrækning hver dag i en periode for 4 år siden. Et sammenbrud på jobbet, og en uges sygemelding midt i et sindssygt projekt, og en aha oplevelse rigere, og jeg var tilbage. Nu i søgen efter noget der kunne give mig roen og jordforbindelsen tilbage. Yoga. Vejrtrækningsøvelser. Fridykning. Oplevelser. Blev nøglen til at slippe stressen og lige så stille sadle om til, der hvor jeg er i dag. Nyt fokus. Nye værdier. Nyt menneske.

Jeg trækker vejret bedre i dag. Jeg tager mig selv i nogle gange ikke at trække vejret optimalt, og så må tilbage på sporet.

Jeg er nysgerrig på Buteyko metoden lige for tiden.